НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Визначено способи захисту прав викривачів серед військовослужбовців: результати обговорення з сектором безпеки й оборони

23.07.2024

В Національному агентстві з питань запобігання корупції (НАЗК) відбулося засідання  круглого столу щодо шляхів забезпечення захисту прав викривачів серед військовослужбовців. 

Представники НАЗК, Міністерства оборони України, державного підприємства “Державний оператор тилу”, Міністерства внутрішніх справ та підпорядкованих йому структур, Служби безпеки, а також експерти громадських організацій узагальнили виклики для викривання корупції військовослужбовцями та виокремили напрями розвитку цього інституту. 

Учасники круглого столу зосередились на способах забезпечення можливості військовослужбовців вільно повідомляти про корупційні та пов’язані з корупцією правопорушення з урахуванням специфіки проходження військової служби. Йдеться, зокрема, про підвищені ризики для цієї категорії осіб у зв’язку з викриванням корупційних зловживань. 

“Ми маємо спільно знайти шляхи системного вирішення наявних проблем, насамперед визначити, як має функціонувати інститут викривання серед військовослужбовців, і вже на основі цього планувати та втілювати зміни до конкретних нормативно-правових актів. Йдеться, зокрема, про запровадження механізму заохочення викривачів-військовослужбовців, що передбачено Державною антикорупційною програмою, можливість подання анонімних повідомлень та вільне обрання каналів повідомлення про корупційні факти на військовій службі”, - розповів керівник Управління формування політики доброчесності у сфері безпеки та оборони НАЗК Ярослав Любченко. Він також зазначив, що розвиток інституту викривання серед військовослужбовців є важливою складовою подальшої інтеграції України до НАТО. 

Представники Міністерства оборони повідомили, що наразі триває робота щодо внесення змін до Дисциплінарного статуту Збройних Сил України, які дадуть змогу військовослужбовцям самостійно обирати способи повідомлень про корупцію, не порушуючи норми статуту. Адже сьогодні військовослужбовець зобов’язаний повідомляти про будь-які порушення виключно безпосередньому командиру. 

Водночас керівниця напряму розвитку інституту викривання НАЗК Анастасія Ренкас зауважила, що попри колізії в законодавстві механізм викривання діє і його ефективність суттєво залежить від інституційної спроможності та незалежності уповноважених підрозділів з питань запобігання та виявлення корупції на рівні кожної організації. Саме ці підрозділи та уповноважені особи відповідають за роботу з викривачами в усіх військових формуваннях. Спектр зловживань, про які можуть повідомляти військові, не обмежується корупційними випадками. Однак наразі механізм викривання комплексно  врегульовано лише в антикорупційному законодавстві, тому важливо максимально удосконалити цей інститут, щоб у перспективі масштабувати його також на інші сфери правопорушень, які зустрічаються у війську та у цивільній сфері. 

Представники інших органів, зокрема Служби безпеки та Державної прикордонної служби, підтвердили, що найбільш складним аспектом у викриванні корупції військовослужбовцями  є забезпечення гарантій їх захисту, насамперед безпеки, та висловили готовність співпрацювати з НАЗК у впровадженні таких гарантій на практиці. 

Озвучена учасниками заходу інформація буде використана для розробки та вдосконалення нормативно-правової бази інституту викривання, а також для покращення взаємодії між НАЗК та іншими державними органами в контексті захисту прав викривачів.



 

Останні новини

13.11.2025
17:13
У Реєстрі прозорості НАЗК зареєструвалися перші 100 лобістів
12:41
Відкрито нові вакансії в НАЗК: конфлікт інтересів, представництво в судах, розгляд звернень та комунікації (SMM)
12:20
Запрошуємо ІТ-компанії до обговорення розробки техніко-економічного обґрунтування для створення резервного центру обробки даних
12.11.2025
17:45
НАЗК затвердило Порядок проведення моніторингу здійснення лобіювання
11.11.2025
15:52
НАЗК запрошує до обговорення підрозділів проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвячених проблемам земельної та аграрної сфер
14:25
Результати роботи НАЗК у сфері моніторингу конфлікту інтересів за вересень–жовтень 2025 року
12:34
Ефективність фінансового контролю і цифрові антикорупційні рішення: НАЗК презентувало досвід України на засіданні RAI
10.11.2025
16:06
НАЗК презентувало дослідження корупційних ризиків під час закупівель БпЛА та засобів РЕБ
15:06
Контроль повноти заповнення декларацій: НАЗК виявило недостовірні відомості на понад 190 млн грн за 10 місяців цього року
10:25
Повідомлення про суттєві зміни у майновому стані: п’ять типових помилок, яких припускаються декларанти
07.11.2025
12:09
Україна зміцнює засади прозорості публічних закупівель: результати пʼятого раунду моніторингу Стамбульського плану дій ОЕСР
11:25
Антикорупційна експертиза: результати НАЗК за жовтень 2025 року
06.11.2025
17:45
Запрошуємо громадськість до електронних консультацій щодо проекту наказу НАЗК «Про визнання таким, що втратило чинність, рішення Національного агентства з питань запобігання корупції від 1 лютого 2019 року № 293»
14:06
НАЗК презентувало дорожню карту розвитку інституту викривання на 2026 рік
05.11.2025
15:59
НАЗК представить результати аналізу судової практики притягнення до відповідальності за адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією
15:00
НАЗК нагадує політичним партіям про необхідність подати звіти за III квартал 2025 року
13:55
Звіт Єврокомісії 2025: оцінка прогресу України у сфері запобігання та боротьби з корупцією
11:44
Які декларації підлягають повній перевірці
04.11.2025
15:21
Реєстр прозорості: як зареєструватися та оновлювати інформацію про себе
13:00
НАЗК сприяє впровадженню єдиних підходів до реалізації рекомендацій НАТО у сфері оборонних закупівель
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua