НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Визначено способи захисту прав викривачів серед військовослужбовців: результати обговорення з сектором безпеки й оборони

23.07.2024

В Національному агентстві з питань запобігання корупції (НАЗК) відбулося засідання  круглого столу щодо шляхів забезпечення захисту прав викривачів серед військовослужбовців. 

Представники НАЗК, Міністерства оборони України, державного підприємства “Державний оператор тилу”, Міністерства внутрішніх справ та підпорядкованих йому структур, Служби безпеки, а також експерти громадських організацій узагальнили виклики для викривання корупції військовослужбовцями та виокремили напрями розвитку цього інституту. 

Учасники круглого столу зосередились на способах забезпечення можливості військовослужбовців вільно повідомляти про корупційні та пов’язані з корупцією правопорушення з урахуванням специфіки проходження військової служби. Йдеться, зокрема, про підвищені ризики для цієї категорії осіб у зв’язку з викриванням корупційних зловживань. 

“Ми маємо спільно знайти шляхи системного вирішення наявних проблем, насамперед визначити, як має функціонувати інститут викривання серед військовослужбовців, і вже на основі цього планувати та втілювати зміни до конкретних нормативно-правових актів. Йдеться, зокрема, про запровадження механізму заохочення викривачів-військовослужбовців, що передбачено Державною антикорупційною програмою, можливість подання анонімних повідомлень та вільне обрання каналів повідомлення про корупційні факти на військовій службі”, - розповів керівник Управління формування політики доброчесності у сфері безпеки та оборони НАЗК Ярослав Любченко. Він також зазначив, що розвиток інституту викривання серед військовослужбовців є важливою складовою подальшої інтеграції України до НАТО. 

Представники Міністерства оборони повідомили, що наразі триває робота щодо внесення змін до Дисциплінарного статуту Збройних Сил України, які дадуть змогу військовослужбовцям самостійно обирати способи повідомлень про корупцію, не порушуючи норми статуту. Адже сьогодні військовослужбовець зобов’язаний повідомляти про будь-які порушення виключно безпосередньому командиру. 

Водночас керівниця напряму розвитку інституту викривання НАЗК Анастасія Ренкас зауважила, що попри колізії в законодавстві механізм викривання діє і його ефективність суттєво залежить від інституційної спроможності та незалежності уповноважених підрозділів з питань запобігання та виявлення корупції на рівні кожної організації. Саме ці підрозділи та уповноважені особи відповідають за роботу з викривачами в усіх військових формуваннях. Спектр зловживань, про які можуть повідомляти військові, не обмежується корупційними випадками. Однак наразі механізм викривання комплексно  врегульовано лише в антикорупційному законодавстві, тому важливо максимально удосконалити цей інститут, щоб у перспективі масштабувати його також на інші сфери правопорушень, які зустрічаються у війську та у цивільній сфері. 

Представники інших органів, зокрема Служби безпеки та Державної прикордонної служби, підтвердили, що найбільш складним аспектом у викриванні корупції військовослужбовцями  є забезпечення гарантій їх захисту, насамперед безпеки, та висловили готовність співпрацювати з НАЗК у впровадженні таких гарантій на практиці. 

Озвучена учасниками заходу інформація буде використана для розробки та вдосконалення нормативно-правової бази інституту викривання, а також для покращення взаємодії між НАЗК та іншими державними органами в контексті захисту прав викривачів.



 

Останні новини

11.09.2025
15:25
Повні перевірки: НАЗК виявило недостовірні відомості на понад 3,1 млн грн у декларації ексначальника регіонального сервісного центру МВС
14:30
Цивільна конфіскація: з ексголови райдержадміністрації столиці можуть стягнути у дохід держави 7 млн грн
11:15
Нові вакансії в НАЗК: конфлікт інтересів, спецперевірки, контроль своєчасності подання декларацій, роз’яснення та публічні закупівлі
10:00
Моніторинг способу життя: з посадовця Держекоінспекції Донеччини можуть стягнути понад 8 млн грн на користь держави
09.09.2025
13:29
Зневіра, інформатаки й увага до влади: як висвітлювали тему корупції українські медіа і соцмережі у другому кварталі 2025 року
09:50
Заява НАЗК щодо окремих результатів моніторингу способу життя та можливого впливу на діяльність Агентства
08.09.2025
16:00
Моніторинг способу життя: з посадовця сервісного центру МВС можуть стягнути у дохід держави 8,6 млн грн
15:41
Конфлікт інтересів: протокол стосовно судді, обґрунтовані висновки стосовно посадовців КМДА та притягнуті до дисциплінарної відповідальності у серпні
14:35
НАЗК розпочало розробку нової Стратегії комунікацій у сфері запобігання та протидії корупції із залученням ключових стейкхолдерів
10:06
Роз'яснення НАЗК: чому заборонені політичні партії зобов'язані звітувати до НАЗК
05.09.2025
10:18
Два роки роботи Порталу повідомлень викривачів: результати, виклики, перспективи
04.09.2025
17:12
Повні перевірки декларацій: скеровано до суду справу стосовно посадовця Державної регуляторної служби за недостовірне декларування
15:45
Моніторинг способу життя: суд арештував майно посадовиці РДА у Києві - квартиру бізнес-класу та мільйони на рахунках
02.09.2025
14:38
Органи влади виконали майже 46% заходів Державної антикорупційної програми
01.09.2025
17:59
“Від сьогодні лобісти або працюють відкрито й чесно, або не мають права впливати на рішення влади”: Віктор Павлущик про запуск інституту лобіювання
14:15
Реєстр прозорості розпочав роботу: можливості, функції, умови реєстрації
28.08.2025
12:45
Моніторинг способу життя: з поліцейського - очільника відділу боротьби з корупцією можуть стягнути понад 7 млн грн
11:50
Відбудова, публічні закупівлі, земельні відносини, ліси: найвразливіші до корупції сфери на Київщині
27.08.2025
10:13
Несвоєчасне подання декларацій: у 2025 році до НАЗК надійшло 9,5 тис. повідомлень від уповноважених підрозділів
26.08.2025
16:45
Запуск інституту лобіювання: запрошуємо медіа на брифінг
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua